maanantai 18. maaliskuuta 2013

Analyysin paikka


Huonosti sujuneen kisaviikonlopun jälkeen on analyysin paikka ja peiliin katsomisen paikka. Olin kauden alussa (syksyllä 2012) asettanut tavoitteeksi SM-0 saavuttamisen hyvissä ajoin alkuvuodesta 2013. Niin tapahtuikin, josta olen iloinen. Tapahtui vain sellainen kummallinen juttu, etten tiennyt, mitä sen jälkeen kuuluu asettaa tavoitteeksi, kun tavoite on jo saavutettu.

Viime viikonloppuna oli testi kisaviikonloppu; kahtena päivänä kolme kisaa. Tulostaso ei ole hurmaava; 4x hyl, 5 ja 15. Selvisin vaikeiden ratojen haastavista kohdista, pystyin tekemään treeneissä harjoittelemiani ohjauskuvioita, pystyin jarruttamaan Caraa kovastakin vauhdista, mutta tein alkeellisia virheitä helpoissa paikoissa. Esimerkiksi kahdella radalla Cara juoksi puomin ohi, kun en ohjannut selkeästi, mihin pitää mennä. Oletin, en ohjannut. 

Jotain hyvääkin testi viikonloppu toi tullessaan. Cara ei hyytynyt viikonloppuna. Fitdogin juomajauhe on huippujuttu! Joka startin jälkeen Cara sai annoksen juodakseen, eikä mitään hyytymistä näkynyt. Minä jaksoin myös, mikä oli myös hyvä asia. Selkäni oireili, mutta siitä huolimatta jaksoin juosta. Täytyy vaan muista juoda riittävästi ja syödäkin sopivissa väleissä. rataan. Olin Riikan luona yötä, jossa sain hyvin levättyä kisapäivien välillä. Cara sai samalla Näpsä - terapiaa, jotta vähitellen alkaisi sietää pikku- ipanaa.

Olen panostanut koirani kouluttamiseen. Cara osaa agissa teknisesti paljon asioita, mutta minä en ole läheskään samalla osaamisen tasolla tai en osaa käyttää osaamistani parhaalla mahdollisella tavalla.
Keskittymiseni rataan tutustumiseen on mielestäni parantunut, Pystyn näkemään ns. kriittiset paikat eli paikat mihin minun pitää ehtiä ja missä paikoissa voin hyödyntää Caran irtoamista. Jokaisella viikonlopun radalla oli kuitenkin hetkiä, joissa en ohjannut koiraa lainkaan.
Oman ohjausosaamisen parantamiseksi minun täytyy parantaa treenaamiseni laatua. Tavoitteena parantaa ohjaamistani, niin että agiradalla ohjaan koiraa koko radan ajan. Teen itselleni selväksi, mitä missäkin kohdassa teen. Tavoitteena olla koirani osaamisen tasolla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti